Podpora uživatelů

MOODLE

Do systému se přihlašujte pomocí údajů CAS UK (Centrální autentizační služba UK cas.cuni.cz, údaje shodné jako pro přihlašování do SIS a dalších aplikací UK).
POZOR !!!! Pro přihlášení do Moodle je nutné mít v CAS UK vyplněn a ověřen e-mail, neboť Moodle ho odsud přebírá a potřebuje ho k řadě činností. Nestačí mít e-mail v SIS! Pro vyplnění e-mailu do CAS UK jděte na stránku cas.cuni.cz, přihlaste se, v odkazu Změnit kontaktní infomace zadejte e-mail a uložte.

V případě dotazů/problémů se obracejte na: moodle-help@ruk.cuni.cz

Pro vstup do Moodle pro výuku na UK je nutno mít účet v Centrální autentizační službe UK (CAS UK cas.cuni.cz). Přístup do Moodle je navázán na CAS UK. Učitelé, kteří se podílejí na výuce na UK, musí mít smlouvu s UK a tedy i účet v CAS UK. To následně opravňuje k držení průkazu UK. Průkaz UK je možno si vyzvednou v některém z výdejních center průkazů viz. Výdejní centra průkazů UK

Kurzy pro online výuku a obecně uživatele s uživatelským účtem v Centrální autentizační službě Univerzity Karlovy (CAS), se zakládají a provozují na serveru “Moodle pro výuku 1” “Moodle pro výuku 2”.  V případě, že je kurz určen také externím uživatelům (bez účtu v CAS), pak je potřeba požádat o založení kurzu na serveru “Moodle pro další vzdělávání”, kde se dají vytvářet externím uživatelům přístupové účty. O založení kurzu může požádat zaměstnanec Univerzity Karlovy odesláním elektronické žádosti https://moodleoffice.cuni.cz/form. Pokud si nejste jisti, na kterém serveru založit kurz, kontaktujte podporu Moodle e-mailem: moodle-help@ruk.cuni.cz

Postup založení kurzu v Moodle:

  1. V Internetovém prohlížeči otevřete dotazník pro založení kurzu v Moodle na stránce: https://moodleoffice.cuni.cz/form
  2. Budete vyzváni k přihlášení. Použijte k tomu svůj účet v CAS.
  3. Po úspěšném přihlášení se zobrazí formulář Dotazníku pro založení a provozu nového kurzu.
  4. Vyplňte položky formuláře. Řiďte se pokyny na stránce.
  5. V roletové nabídce Moodle vyberte:
    1. Moodle pro výuku 1 – pro kurzy na UK
    2. Moodle pro výuku 2 – převážně kurzy Přírodovědecká fakulta UK
    3. Moodle pro další vzdělávání – pro kurzy s účastí externistů
  6. Po odeslání formuláře se zobrazí potvrzující stránka s přehledem informací, které jste vyplnili a informace, že data byla odeslána ke zpracování.
  7. Potvrzení o přijetí požadavku na založení kurzu obdržíte také e-mailem na adresu uvedenou ve formuláři.
  8. Kurz Vám bude  založen ve lhůtě do 48 hodin od přijetí žádosti

Kurz se vytváří zpravidla na semestr a automaticky se zálohuje každý týden, pokud v něm probíhají činnosti. Pokud chcete nadále využívat kurz v dalším semestru, a chcete odstranit uživatele, nastavení a hodnocení  v kurzu máte možnost volby resetování kurzu. Před resetem kurzu si vytvořte zálohu kurzu s daty uživatelů (pro splnění podmínky archivace dat uživatelů minimálně do konce následujícího akademického roku).

Krok za krokem

A. Záloha kurzu
  1. Na hlavní stránce kurzu, kde se nachází název kurzu v pravé horní části klepněte na ozubené kolečko     a rozbalí se Vám nabídka. Klikněte na záloha kurzu. 
  2. V nastavení zálohy si zaškrtněte co chcete zahrnout do zálohy (data uživatelů, role uživatelů, skupiny, studijní materiály,  bloky,  filtry, hodnocení a další)
  3. Nastavení schématu – zde můžete zahrnout činnosti a data uživatelů dle rozvržení kurzu (po tématech či týdnech).
  4. Přehled zálohovaných dat
  5. Posledním krokem je vytvoření zálohy. Vpravo dole pod přehledem zálohovaných dat je tlačítko provést zálohu.
  6. Záloha se Vám vytvoří a uloží do stránky s názvem Obnovit, kde naleznete oblast se zálohami kurzů.
  7. Pokud chcete obnovit zálohu, klikněte si v menu kurzu viz. krok 1 a poté na položku Obnovit (zálohovaný kurz se Vám obnoví do stávajícího kurzu). Zálohu si můžete uložit na svůj počítač a znovu ji importovat. Pokud chcete obnovit kurz, z důvodu obnovení dat uživatelů a nechcete si jej obnovit do stávajícího kurzu napište svůj požadavek na moodle-help.cuni.cz.

Zálohování

B. Reset kurzu

Reset kurzu nebo-li odstranění uživatelů a studijních materiálů kurzu

  1. V menu kurzu viz krok 1 (A. Záloha kurzu) kliknete na    Reset
  2.  Resetování kurzu je nezvratná činnost, proto se ujistěte, že máte vytvořenou zálohu kurzu.
  3.  Nastavení resetu kurzu si můžete projít v jednoduchém průvodci (nejprve se přihlašte na https://dl1.cuni.cz  a pak vložte do prohlížeče url kurzu https://dl1.cuni.cz/course/reset.php?id=6344). Pokud si ho přejete projít později, odkaz na něj naleznete v patičce v kurzu (černá lišta dole na stránce kliknutím na Spustit znovu Průvodce uživatele).
  4. Poté, co nastavíte co chcete natrvalo odstranit, klikněte dole na tlačítko Resetovat kurz.

Reset kurzu

  1.  Úvod
  2. Vstupní formáty videa
  3. Nahrávání videa na Streamserver
  4. Postup nahrání videa na Streamserver:
    • Do webového prohlížeče zadejte adresu streamserveru: https://stream.cuni.cz
    • Na stránce klikněte v pravém horním rohu na “Přihlásit
    • Vyberte přihlášení Shibboleth kliknutím na tlačítko “Učitelé / studenti UK“.
    • Budete přesměrováni na stránku centrální autentizační služby (CAS). Zde se přihlaste se svým uživatelským účtem.
    • Po úspěšném přihlášení budete přesměrování zpět na stránky Streamserveru.
    • V pravém horním rohu uvidíte Vaše jméno. Kliknutím na něj se zobrazí nabídka akcí: Administrace, Nahrát video, Můj profil, Odhlásit. Klikněte na položku “Nahrát video“
    • Zobrazí se stránka pro nahrání jednoho, nebo více video souborů. Ty můžete vložit přetažením z okna prohlížeče souborů nebo vložit kliknutím na tlačítko “Vyberte“. Přetažením nebo vybráním začne přenos souboru/ů na server. Na stránce se bude zobrazovat průběh odesílání dat na Streamserver. Během této akce nezavírejte okno prohlížeče! Počkejte až se soubor/y přenesou z Vašeho prohlížeče na vzdálený server. Průběh přenosu zobrazuje indikátor postupu nahrávání. Info o úspěchu nebo neúspěchu akce stránka oznámí po ukončení přenosu.
    • Po úspěšném nahrání videa na Streamserver dojde ke zahájení zpracování. Video se musí převést do různých kvalit podporovaného formátu. Obdržíte o tom oznámení emailem. Doba zpracování záleží na velikosti a kvalitě vstupního souboru videa. Například při délce videa 90 minut je běžné, že zpracování bude trvat zhruba dvoj až čtyř násobek stopáže videa tedy v tomto případě maximálně 6 hodin. Proto je potřeba videa nahrávat v dostatečném časovém předstihu.
    • Po nahrání souboru/ů na Streamserver vyčkejte na další email, kterým Vám server oznámí výsledek zpracování videa. Dozvíte se jaká akce se od Vás dále očekává. Postupujte podle instrukcí v emailu.
    • krok za krokem-dostupná prezentace Nahráváme video na streamserver
  5. Přidání metadat k záznamu a publikování videa
  6. Vložení videa do kurzu Moodle
    • V administraci Streamserveru zjistěte ID videa.
    • Ve webovém prohlížeči otevřete Váš kurz Moodle a zapněte režim úprav.
    • Klikněte na „Přidat činnost nebo studijní materiál“.
    • Ze seznamu vyberte „Stránka“ a klikněte na tlačítko „Přidat“.
    • Otevře se nová stránka. Vyplňte „Název“ a přesuňte kurzor do pole „Obsah“.
    • Zkopírujte url link videa ze streamserveru, kde se Vaše video nachází.
    • Nově vytvořený obsah v Moodle uložte. Klikněte na tlačítko „Uložit a zobrazit“.
    • Po uložení se na stránce zobrazí přehrávač videa s náhledovým obrázkem a bude dostupné k přehrávání přímo na stránce v kurzu Moodle.

Kurzy pro tvůrce e-learningových materiálů

Přejete-li si individuální školení pro více osob (minimálně 5),  napište nám:

Do e-mailu uveďte

  • kdy byste si školení přáli
  • kde by se mělo konat
  • pro koho – úroveň uživatele a
  • téma školení.

Rádi se s Vámi domluvíme.

Tým Moodle

TURNITIN

Manuály k práci se systémem Turnitin spolu s často kladenými dotazy naleznete ZDE

Do systému Turnitin na UK se přihlašujte pouze přes webovou adresu turnitin.cuni.cz, pomocí tlačítka Přihlásit do Turnitinu.